In de zorgsector, waar de nood vaak hoog is en de beschikbare middelen beperkt, komt de samenwerking tussen Beep for Help en Beaufin als een welkome oplossing. Beide organisaties richten zich op het ondersteunen van mensen die intensieve zorg of hulp nodig hebben. Beep for Help biedt niet-medische ondersteuning aan onder meer ouderen, mantelzorgers en eigenlijk iedereen met een hulpvraag, terwijl Beaufin bewindvoerder is voor mensen die vanwege geestelijke of fysieke problemen niet meer in staat zijn om hun financiën te regelen. Samen zijn ze een uniek samenwerking aangegaan om de uitdagingen in de sector het hoofd te bieden. Hoe dat eruitziet? Annebet Overeem van Beep for Help en mede-eigenaar Paul Wesseling van Beaufin vertellen enthousiast over hun organisaties én samenwerking.
Beep for Help biedt flexibele en niet-medische ondersteuning aan ouderen en mantelzorgers. "Wij ontlasten drukke mantelzorgers en helpen ouderen om hun zelfstandigheid te behouden", legt Overeem uit. Met hun ‘superhelpers’ zorgen zij ervoor dat de dagelijkse taken in en om het huis, zoals het ophangen van een plank of het verzorgen van een schoonmaak, gemakkelijker worden. Klanten betalen per minuut voor de hulp die ze nodig hebben, wat zorgt voor een laagdrempelige toegang tot zorg. Overeem benadrukt dat het vooral gaat om kortdurende ondersteuning, zodat mensen sneller weer verder kunnen met hun leven.
Groeiende behoefte
Aan de andere kant van de samenwerking staat Beaufin, opgericht door Paul Wesseling, Joris Korse en Arnout Kroezen. Beaufin richt zich op financiële en juridische ondersteuning, voornamelijk voor mensen met een zorgvraag door bijvoorbeeld dementie of andere geestelijke en lichamelijke problemen. Wesseling: “Wij zijn van origine een bewindvoeringskantoor, maar bieden steeds vaker ook mentorschap aan. Waarbij zorg en welzijn centraal staat. We merken dat er een groeiende behoefte is aan hulp voor mensen met een beperkt netwerk, vooral als ze naar afspraken moeten.” Maar ook is er behoefte aan laagdrempelig sociaal contact. Superhelpers zijn er ook om met cliënten te wandelen, praten of een kopje koffie te drinken.
Niet alleen naar ziekenhuis
De samenwerking tussen Beep for Help en Beaufin ontstond uit de noodzaak om cliënten beter te ondersteunen in hun dagelijkse leven. Wesseling legt uit: “We zagen dat onze cliënten vaak niet alleen naar een ziekenhuisafspraak konden gaan. Dit kan leiden tot stress en onduidelijkheid. Door Beep for Help in te schakelen, zorgen we ervoor dat onze cliënten veilig en goed begeleid worden.”
Het innovatieve aan Beep for Help is dat mensen zomaar om hulp kunnen vragen, wat voor sommigen juist een drempel kan vormen. "Mensen moeten wennen aan het idee dat hulp zo eenvoudig kan worden aangevraagd zonder bureaucratische rompslomp", zegt ze. Dit omvat het doorbreken van het idee dat hulpverlening alleen via traditionele kanalen, zoals de Wmo of Wlz, beschikbaar is. Beep for Help is heel laagdrempelig bereikbaar, óók via de telefoon. Natuurlijk zijn de app en website er voor het gebruiksgemak, maar voor met name ouderen is telefonische bereikbaarheid belangrijk. Ook zijn er fysieke kantoren waar ze een bezoekje kunnen brengen.
Bekende gezichten
De aanpak van Beep for Help om te focussen op bekende gezichten voor de cliënten en de persoonlijke benadering maakt de samenwerking nog effectiever. Overeem benadrukt dat consistentie belangrijk is: “We proberen om cliënten zoveel mogelijk dezelfde superhelper te bieden. Eén vast gezicht is inmiddels niet meer mogelijk vanwege het toenemende succes van Beep for Help, maar iedere cliënt krijgt nog altijd met zo’n drie tot vier vaste gezichten te maken. Dit creëert vertrouwen en maakt de hulpverlening aangenaam.”
Een belangrijke pijler van hun samenwerking is de transparantie in communicatie en verwachtingen. Beep for Help en Beaufin begrijpen dat bewindvoeringscliënten vaak kwetsbaar zijn, en daarom is een open en eerlijke wisselwerking essentieel. Dit helpt niet alleen om het vertrouwen te versterken, maar zorgt er ook voor dat cliënten de juiste superhelper krijgen waardoor ze zich gehoord en gewaardeerd voelen.
Vereenzaming ligt op de loer
Wesseling benadrukt het belang van deze samenwerking door te stellen dat de kwaliteit van leven van hun cliënten vooropstaat. "Vereenzaming ligt echt op de loer. Op het moment dat je geld hebt en je kunt een instantie zoals Beep for Help inschakelen, dan is dat perfect. Maar als het budget beperkt is, dan is het fijn dat Beep for Help toch de begeleiding kan bieden die nodig is." Dit onderstreept de waarde van de partnerschap tussen Beaufin en Beep for Help en hoe zij gezamenlijk de kloof in zorg en ondersteuning kunnen overbruggen.
Met deze samenwerking zetten Beep for Help en Beaufin zich in om niet alleen zorg te bieden, maar ook om de levenskwaliteit van hun cliënten te verbeteren. Want zelfs een gezamenlijke wandeling buiten of een kopje koffie en een rustig gesprek, kunnen een positieve impact hebben op iemands leven. Ogenschijnlijk kleine gebaren kunnen van grote betekenis zijn.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky